Selasa, 10 Disember 2013

‘SEMAN’ DAN FILEM BARU – SATU CABARAN.

Oleh Mansor Puteh






Seperti tersiar dalam Berita Harian dan Utusan Malaysia mengenai perkara tersebut saya ingin menyatakan di sini bahawa isiu ‘Seman’ disuruh masuk ke pawagam, ianya adalah teilambat. Kalau awal dulu Finas sarankan ianya relevan. Tetapi kini seperti yang telah saya hantar surat kepada Norshah Thamby, ‘Seman’ cuma boleh dipindah ke vidio supaya dapat didagangkan dan saya boleh serahnya ke Finas untuk ditayang di TV.
Finas boleh ambil wang yang saya hutang, dengan ditolak wang yang saya rugi oleh sebab ‘Seman’ tidak dapat dijual ke Jepun oleh sebab sabotaj oleh Finas sendiri dan ke pesta, filem antarabangsa seperti Kalkatta, Tokyo, dan bakinya dipulang kepada saya dari wang yang diberi oleh RTM.
Soal ‘Seman’ ditayang di pawagam tidak sesuai oleh sebab ianya filem ‘experimen­tal’. Ini disebabkan Finas telah memahan pinjaman saya cuma RM16,000 dari RM85,000 yang dipersetujui. Ini bererti filem saya terganggu dan saya tidak dapat menyiap penggambaran. ‘Seman’ cuma boleh ditayang di TV aan saya perlu RM4,000 untuk menyiapkan salinan vidio.
Mengenai cabaran saudara menyuruh saya mengarah filem, saya sudah menulis beberapa skrip. Tetapi, sanggupkah linas beri saya wang untuk menerbitnya? Saya perlu RM500,000 untuk membuat sebuah filem.
Saudara tidak perlu cabar saya mengarah filem, sebab saudara tau saya tidak mampu menghasilkan filem setakat ini. Saya cuma mempunyai pendidikan sama seperti penvarah di Hollywood dan sudah menulis skrip. Yang saya perlu cuma wang untuk menerbit filem saya. Saya tidak gentar.
Kenapa Finas tidak boleh berlaku seperti Persatuan Badminton (BAM) yang menaja dan menggalak bakat, dan tidak sabotaj mereka. Kalau Haji Sidek terpaksa membayar wang untuk menyuruh anak-anaknya bermain badminton sehingga kini mereka akan terperok di Kuala Selangor dengan bermain badminton dengan kasut lama.
Kita sudah mempunyai banyak pengarah terdidik tetapi F'inas lebih suka sabotaj mereka terutama sekali saya. Adakah Finas takut kalau saya melebihi P Ramlee dan menang Oscar dan dipelawa mengarah filem di Hollywood?
Kalau ada perlu perbincangan mengenai cadangan dan saranan saya tolong saya sudah bersedia. Saya tidak takut kalau ‘Seman’ ditayang di TV depan ratusan ribu manusia. Atau kalau filem-filem kedua dan ketiga dan seterusnya kurang mendapat sambutan.
Saya yakin dengan kelayakan dan tahab pemikiran serta kreativiti saya boleh mendapat pengiktirafan di Amerika dan Eropah. P Ramlee tidak pemah tiba ke sana.
Akhir sekali, Finas yang sabotaj dan terus sabotaj kalau Finas tidak dapat mengusulkan rancangan untuk membantu pengarah terdidik seperti saya berkarya. Ini merupakan satu kegagalan Finas iaitu untuk memberi peluang pengarah terdidik berkarya dengan merigadakan program tertentu yang khusus bagi mengatasi masalah utama mereka iai tu ‘financing’.
Kalau BAM boleh taja pemain badminton sehingga berjaya, kenapa Finas tidak boleh berbuat seperti itu untuk membantu pengarah filem terdidik demi, kepentingan perusahaan?
Sepatutnya Malaysia sudair boleh menghasil empat-puluh buah filem setahun dan penonton terdiri dari berbilang kaum, han masyarakat Cina dan India kurang senang dengan filem Hong Kong dan India saperti zaman lalu. Dan Malaysia sudah boleh menang Oscar. Jadi, komen saudara mengenai rencana saya dalam Utusan Malaysia tidak tepat dengan maksud yang saya beri.
Kenapa sistem studio tidak boleh dihidupkan semula? Ianya tidak perlu seperti Jalan Ampas atau Hollywood, tetapi seperti negara lain. Pokoknya, ialah kita perlu ada suatu sistem ala sistem studio yang boleh galak pertumbuhan dan halang kehancuran. Sistem terbuka sekarang lebih pentingkan perniaga dan bukan pengkarya.
Mungkin apa yang saya cakapkan ini boleh difaham oleh mereka yang berkelayakan dan terdidik.
Sekurang-kurangnya saya belum disepak hingga pengsan semasa menyertai pesta filem antarabangsa. Kenapa Shubaimi beritau saya dan rakan lain peristiwa berkenaan di Manila.
Kalau raja-raja kini boleh dikritik, masakan si ikan bilis tidak boleh? Tidak seorang di Malaysia yang bleh buat analisa tentang perusahaan filem kita seperti saya. Ini disebabkan kelayakan akademik dan professional saya unik. Saya terlebih kelayakan untuk Malaysia.
Pengerusi dan ketua pengarah Finas Cuma birokrat dan bukan pakar. Ini yang menyebabkan Finas mundur sebab birokrat berangan jadi pakar.
Kejayaan saya mendapat pendidikan di perinpkat sarjana dalam bidang perfileman di Bandaraya New York belum ditandingi oleh sesiapa lagi. Ini satu kejayaan kita.








Tiada ulasan: